Hebt je besloten jouw leefstijl om te gooien? Dan heb je duidelijke doelen gesteld, het sporten opgepakt, je voeding is op orde en je voelt je goed. Niks staat die gezonde levensstijl meer in de weg. Het gaat een hele tijd goed, totdat er de feestdagen aankomen en je geconfronteerd wordt met een aantal verleidingen (gebak, chips, alcohol). Ben je sterk genoeg om deze verleidingen te weerstaan? Ben jij in staat om ‘nee’ te zeggen? Het aanpassen van je levensstijl kan nogal wat impact hebben, met name op je omgeving. Je stapt uit je eigen comfort zone wat al niet makkelijk is en mensen in je omgeving worden geconfronteerd met het feit dat zij dit niet doen. Door verantwoordelijkheid te nemen voor jou leefstijl herinner je anderen eraan dat zij zelf niets doen. Je verplicht de mensen niet om het ook te doen maar zo voelen zij dat wel. Komen deze onderstaande vragen jou dan ook bekend voor?

Het is belangrijk dat je datgene blijft doen wat goed bij jou voelt. Vind jij het leuk om een aantal keer per week te sporten, laat je dan niet tegenhouden door wat anderen hiervan vinden. Heb je een bepaald doel voor ogen, durf dan ook eens te kiezen voor jouw eigen keuze/geluk en ‘nee’ te zeggen tegen jouw omgeving. Saboteurs zijn hoe gek het ook klinkt, vaak mensen uit je directe sociale omgeving. Je partner, ouders, vrienden/vriendinnen, collega’s, team-, klasgenoten, etc. Zij kunnen het je heel lastig maken om jouw gewenste doelen te behalen. Onbewust zeggen ze dingen die je kunnen kwetsen. In het begin ga je dit uitleggen om ze te overtuigen van hun ongelijk maar na een tijdje merk je dat het weinig zin heeft of zelf tegen gaat werken.

Weerstand vanuit jouw omgeving kom je in allerlei vormen en maten tegen en zal er ook altijd blijven. Verandering voor jezelf is niet alleen al lastig, ook voor de mensen om jou heen. Neem ze mee in dit proces wanneer ze daarvoor open staan en leg ze dan uit waar je mee bezig bent. Vertel ze dat jouw lifestyle voor jou een positieve toevoeging is. Na verloop van tijd raken ze er aan gewend, accepteren ze het en gaan ze er niet meer op in.

 

  • Ah joh, één glaasje kan toch wel?
  • Goh, je wordt wel heel mager he?
  • Wil je echt geen stukje taart? “Nee”, weet je het zeker?
  • Het is maar één keer feest, doe eens gezellig joh.. neem ook wat!
  • Hoelang blijf je eigenlijk nog doorgaan met dat diëten/lijnen van je?
  • Wanneer ga je nou weer eens normaal eten?
  • Let wel op dat je er niet in doorslaat!
  • Je ziet er toch al goed uit?
  • Jij?! Zo dik ben je toch helemaal niet?
  • Sport je niet te veel?
  • Eet je nu alweer een salade?

Het is belangrijk dat je datgene blijft doen wat goed bij jou voelt. Vind jij het leuk om een aantal keer per week te sporten, laat je dan niet tegenhouden door wat anderen hiervan vinden. Heb je een bepaald doel voor ogen, durf dan ook eens te kiezen voor jouw eigen keuze/geluk en ‘nee’ te zeggen tegen jouw omgeving. Saboteurs zijn hoe gek het ook klinkt, vaak mensen uit je directe sociale omgeving. Je partner, ouders, vrienden/vriendinnen, collega’s, team-, klasgenoten, etc. Zij kunnen het je heel lastig maken om jouw gewenste doelen te behalen. Onbewust zeggen ze dingen die je kunnen kwetsen. In het begin ga je dit uitleggen om ze te overtuigen van hun ongelijk maar na een tijdje merk je dat het weinig zin heeft of zelf tegen gaat werken.

Weerstand vanuit jouw omgeving kom je in allerlei vormen en maten tegen en zal er ook altijd blijven. Verandering voor jezelf is niet alleen al lastig, ook voor de mensen om jou heen. Neem ze mee in dit proces wanneer ze daarvoor open staan en leg ze dan uit waar je mee bezig bent. Vertel ze dat jouw lifestyle voor jou een positieve toevoeging is. Na verloop van tijd raken ze er aan gewend, accepteren ze het en gaan ze er niet meer op in.

4 tips om met saboteurs om te gaan:

  1. In discussie gaan met jou saboteurs? Ga er niet op in het werkt alleen maar tegen. Blijf rustig en probeer juist te accepteren waarom ze dit doen. Jouw leefstijl veranderen is niet alleen voor jezelf een uitdaging, ook voor de mensen om je heen. Vertel ze over jouw proces wanneer ze daar voor open staan. Sterker nog, als ze jouw transformatie zien komen ze van zelf wel naar je toe om te vragen hoe of wat je precies doet.
  2. Het is een keuze wat voor een impact je het laat hebben. Je bent verantwoordelijk voor je eigen leven en de keuzes die je daarin maakt. Blijf dicht bij jezelf en bepaal voor jezelf wat voor jou “normaal” is.
  3. Wanneer de mensen jouw keuzes niet accepteren is het wellicht verstandig om jezelf af te vragen of ze een positieve toevoeging leveren aan jouw leven. Je hebt altijd maar een paar mensen die dicht bij je staan en waar je het meeste mee omgaat.
  4. Wees niet bang dat mensen saboterende dingen zullen zeggen, dat doen ze namelijk toch wel dit kan je niet vermijden. Accepteer simpelweg dat er altijd saboteurs zullen zijn. Je kan niet iedereen tevreden houden, als je maar achter jouw eigen keuzes staat, dat is het belangrijkste.

Je hoeft het niet alleen te doen

Het veranderen van jouw levensstijl vergt veel motivatie, doorzettingsvermogen en energie. Hoewel vrienden en familie het wellicht niet altijd door hebben, kunnen ze een grote steun voor je zijn. Zeker wanneer je net begonnen bent geeft een motiverende omgeving je veel positieve energie. Vertel aan de mensen om je heen wat je aan het doen bent zodat zij jou kunnen steunen. Door familie en vrienden op de hoogte te stellen van je veranderingen heb je een extra steuntje in de rug/ stok achter de deur om deze ook echt waar te maken.

Zoek mensen op die jou sterker maken, mensen die een peptalk geven als het even tegen zit. Stap uit je comfortzone en durf mensen aan te spreken in je sportschool, sportclub of zoek een sportmaatje zodat het je extra motiveert. Heb je geen zin om te gaan sporten dan is er altijd wel iemand die jou van de bank kan trekken. Maak een omgeving die jou motiveert, helpt om grenzen te verleggen en jouw doelen te behalen!

 

Dat stemmetje in je hoofd

Niet alleen jouw sociale omgeving maar ook jouw fysieke omgeving heeft invloed op het niet volhouden van een gezonde leefstijl. Kijk maar is in de keukenkastjes van je huis, iedereen heeft wel een ‘snoepkast’. Daar is helemaal niks mis mee, maar als je net begonnen bent met veranderingen aan te brengen in je leefstijl kan die snoepkast een grote aantrekkingskracht hebben.

Wij mensen houden ons aan een vast ritme en doen wat we gewend zijn. Keuzes die wij maken gaan over het algemeen via het impulsieve systeem. We hebben simpelweg niet de tijd en energie voor om alle beslissingen bewust en verstandig te nemen (reflectieve systeem). Om weerstand te bieden aan verleidingen uit jouw omgeving is veel zelfbeheersing nodig, en dat kost veel energie! Zeker wanneer je een dag hebt dat alles tegen zit en je blij bent dat die achter de rug is, dan kost het veel moeite weerstand te bieden. De keuze tussen een appel of koekjes wordt voor een groot deel bepaald door wat jij in de keuken hebt liggen, zo simpel is het.

Ga voor jezelf na of jouw fysieke omgeving een toegevoegde waarde is bij het behalen van jouw doelen. Wanneer er geen verleidingen zijn kan je ook niet de mist in gaan. Haal geen “lekkere” producten in huis (zoals chips, koekjes, snoep etc.) als je weet dat je de verleiding niet kan weerstaan. Je kan het jezelf zo moeilijk mogelijk maken maar doe wat voor jou werkt!

Innerlijke saboteur

We hebben er allemaal een in onze hoofd zitten, de innerlijke saboteur. Hij of zij bedoelt het goed maar schiet vaak zijn doel voorbij. Zo’n innerlijke saboteur kan jouw relatie met eten flink saboteren maar ook op andere keuzes in je leven kan hij je uitdagen en tegenwerken. Het is belangrijk dat je jouw saboterende gedachten leert te herkennen, leert hoe jij de baas blijft en de leiding blijft houden over je eigen eetgedrag in je leven. In deze blog laat ik je kennis maken met verschillende soorten saboteurs, welke herken jij?

jouw saboterende gedachten leert te herkennen, leert hoe jij de baas blijft en de leiding blijft houden over je eigen eetgedrag in je leven. In deze blog laat ik je kennis maken met verschillende soorten saboteurs, welke herken jij?

Het probleem was echter niet dat ik slecht in mijn vel zat, want iedereen heeft wel eens mindere periodes toch!? Het probleem was dat ik dat gevoel probeerde te onderdrukken: ‘gewoon door gaan, dan komt alles vanzelf wel weer goed!’ Maar afgelopen weekend werd ik even keihard met mezelf geconfronteerd…

Ik had namelijk de rol van de ‘machteloze’ aangenomen, de slachtoffer rol. Ik had mezelf wijs gemaakt dat ik geen invloed kon uitoefenen op de situatie waar ik in zat, dat ik maar moest wachten tot alles vanzelf weer goed zou komen. Ik had mezelf wijs gemaakt dat ik geen invloed had op de eetdrang die ik ervaarde. ‘Ik heb het nu gewoon even nodig’ dacht ik…

Welke saboteur zit er in jouw hoofd?
Er zijn verschillende innerlijke saboteurs die van zich laten horen:

  • De perfectionist vindt dat het altijd beter kan. Het is nooit goed genoeg en wijst je constant op datgene wat niet perfect is

    Met dat ene snoepje verpest je alles! Het is alles of niets, dus geen snoepjes, geen koekjes en alleen maar gezond eten. Ohja en dat 1x per week sporten is ook niet genoeg, dus vanaf nu ga ik elke dag trainen!

  • De imagogevoelige vindt dat alles draait om uiterlijkheden en is voortdurend bezig met wat anderen van hem of haar denken.

    Ik zie er echt niet uit! Iedereen kan zien dat ik aangekomen ben. Wat moeten ze wel niet van mij denken?

  • De machteloze denkt zelf geen invloed te hebben.

    Ik kan er niets aan doen dat ik me nu zo voel. Mijn gedachten (bijvoorbeeld eten) is gewoon sterker dan ik nu, dus ik kan niets anders doen dan eraan toe te geven.

  • De controleur probeert de touwtjes in handen te houden door alles altijd te overdenken. In het hoofd zitten is veilig. Het is een manier om overzicht te houden en niet te hoeven voelen.
  • De onzekere is bang om fouten te maken en gaat van de slechtste scenario’s uit.

    Het lukt mij toch nooit om mijn eetpatroon te veranderen. Ik heb nog nooit gesport, het lukt mij nooit om dat traject te volgen.

  • De gemakzuchtige denkt dat het allemaal wel meevalt en houdt vast aan zijn vellige gewoontes ook al ben je daar niet helemaal gelukkig mee.

    Ach, het valt nog best mee. Waarom zou ik mijn eetpatroon (leefstijl) veranderen.

  • De bazige legt de lat altijd wat hoger. Hij neemt zijn taak serieus en blijft doordrammen tot hij krijgt wat hij wil.

    Je moet een maaltijd/ tussendoortje overslaan anders val je nooit af. Honger? Niks mee te maken!

  • De verleider vindt dat hij wel een snoepje verdiend heeft. Stiekem probeert hij jou te overtuigen om alles bij jouw oude gewoonte te laten.

    In plaats van te gaan sporten kun je ook lekker een avondje op de bank ploffen met een lekkere zak chips. Hoe heerlijk is dat!

Welk stemmetje zit er bij jou in je hoofd? Het kunnen natuurlijk ook meerdere stemmetjes zijn.

Je hebt een innerlijke saboteur, maar dat ben je niet

Om meer grip te krijgen op je innerlijke saboteur is het als eerst belangrijk om erachter te komen welke gedachten jou het meest gevangen houden in jouw vicieuze cirkel. Wat je kan doen is: houd een dagboek bij, ongeveer een week en schrijf hier jouw gedachtes in die voor jou in de weg staan. Zo kom je er ook achter welk type saboteur(s) er in jou hoofd zitten.