Hongergevoel tijdens een dieet?

 

Je kent het gevoel misschien wel. Je bent vol vertrouwen begonnen aan een dieet en probeert om een gezonde leefstijl aan te houden. Je eet gezond en beweegt voldoende, maar er is een groot nadeel… Je ervaart erg veel honger op een dag. Maar hoe kan het nou dat je, wanneer je een dieet volgt, zoveel honger hebt? Fit Voorop Personal Training Uden legt uit hoe dat komt én wat je ertegen kan doen.

 

Honger of trek?

Ten eerste moet je goed het verschil kennen tussen honger en trek. Wanneer je denkt honger te hebben moet je je eerst afvragen of je honger of trek hebt. Maar wat is nu het verschil tussen honger en trek?

Trek is emotioneel. Trek is een gewoonte die we de afgelopen jaren in ons hoofd hebben ontwikkeld waarbij we uit verveling gaan eten. Op het moment dat je niks te doen hebt of je je verveelt denk je vaak aan eten en denk je dat je honger hebt. In werkelijkheid heb je dan trek: er past nog wel wat in maar het is niet broodnodig dat je nog iets eet.

Honger daarentegen is vanuit je lichaam een vraag naar eten. Wanneer je honger hebt kan je lichaam bepaalde belangrijke functies niet meer uitvoeren en geeft het aan voeding nodig te hebben. Vaak zie je ook wanneer een buik gaat knorren of je je duizelig of misselijk voelt, je echt eten nodig hebt. Het is dus van belang dat je het verschil tussen honger en trek goed weet wanneer je een dieet volgt.

 

Te weinig eten

Ten tweede krijgen mensen vaak honger tijdens het volgen van een dieet, omdat ze te weinig eten. Wanneer je gaat diëten, veel te weinig eet en onder je caloriebehoefte gaat zitten dan heb je nou eenmaal vaak honger. Op langer termijn zal je lichaam wel gaan wennen aan een lage calorie inname, omdat hij daar als het ware op getraind wordt, maar zeker aan het begin zal je merken dat je vaak een hongergevoel zal krijgen. Je lichaam krijgt dan te weinig belangrijke voedingstoffen binnen en kan zijn vitale functies niet meer goed uitvoeren. Het is dus belangrijk dat je wel voldoende eet, waarbij je lichaam nog goed blijft functioneren en je jezelf niet uithongert!

 

Keuze in voedingsstoffen

Een derde reden waarom je honger kan ervaren tijdens een dieet, is het maken van een verkeerde keuze in voedingsstoffen. Elk product bevat een bepaalde hoeveelheid vetten, eiwitten en koolhydraten. Maar de ene voedingsstof geeft langer een verzadigd gevoel dan de andere. Eiwitten zorgen ervoor dat je het langste verzadigd blijft en dus ook minder snel een hongergevoel zal krijgen. Dit komt omdat het je lichaam meer moeite kost om eiwitten op te nemen/te verteren. Koolhydraten (en dan vooral ‘snelle suikers’) daarentegen zorgen voor een stijging in je bloedsuikerspiegel. Het nadeel van zo’n ‘piek’ in je bloedsuikerspiegel is dat deze ook weer zal dalen. Op het moment dat je bloedsuikerspiegel daalt geeft je lichaam aan dat je weer ‘moet’ eten. Daardoor ontstaan vaak eetbuien en hongerkloppen.

Fit Voorop Personal Training Uden van het dus van belang dat je een goede keus maakt qua voedingsstoffen en vooral veel eiwitten consumeert.

 

Vloeibaar en vast

Vloeibaar eten is als het ware al ‘verteerd’. Het is al in vloeibare vorm, dus je lichaam hoeft de voeding niet meer van vast naar vloeibaar om te zetten. Dit betekent dat het proces van vertering minder snel zal duren en deze voeding minder lang in je lichaam zal zitten. Met als gevolg dat je dus ook sneller weer honger zal krijgen.

Vast eten daarentegen kost je lichaam veel meer moeite om het te verteren, waardoor het ook langer in je lichaam zal zitten. Een keuze in vloeibaar of vast eten kan dus daadwerkelijk een verschil maken.

 

Emotie

Als laatste speelt emotie een grote rol. Misschien ben je het zelf of misschien ken je mensen in je omgeving die ‘emotie-eters’ zijn. Zodra deze mensen een bepaalde emotie ervaren krijgt het lichaam een soort negatieve lading. Om weer een positief gevoel te krijgen moet het lichaam aan worden gevuld met bepaalde hormonen zoals endorfine en dopamine. Dit kan gehaald worden uit bepaalde voeding. Wanneer je ‘lekker’ eet en daar een goed gevoel bij krijgt gaat je lichaam die bepaalde hormonen aanmaken, waardoor negatieve gevoelens om worden gezet in positieve gevoelens. De neiging naar slecht eten met te veel suikers zie je ook vaak terug bij mensen die bijvoorbeeld in een depressie zitten. Als het ware geeft deze ‘ongezonde voeding’ een short time pleasure. Het gevolg hiervan is wel weer dat door deze slechte koolhydraten je bloedsuikerspiegel weer verhoogt. Op deze manier blijf je in een soort cyclus zitten waarbij je je steeds weer ‘vrolijk’ blijft eten.

 

Zorg er dus voor dat je je goed realiseert wanneer je echt honger hebt of trek hebt. Blijf daarnaast wel voldoende eten en maak goede keuzes qua voedingsstoffen. Kies daarbij vooral voor eiwitten en vast voedsel en laat emotie niet de overhand nemen. Houd deze tips goed in gedachte, want deze gaan je zeker helpen tijdens het volgen van jouw dieet!

Fit Voorop Personal Training Uden