In shape blijven op vakantie of tijdens een weekendje weg

Een vakantie of weekendje weg dient ervoor om lekker te kunnen ontspannen. Even helemaal nergens aan denken en heerlijk relaxen na al het harde werken. Maar nu ben je net zo lekker bezig om in shape te raken… Bij Fit Voorop Personal Training Uden krijgen we heel vaak dezelfde vraag: Hoe zorg ik ervoor dat mijn vakantie of weekendje weg niet te veel ‘schade’ brengt aan mijn gezonde leefstijl? In deze blog geven wij een aantal tips om ervoor te zorgen dat jouw vakantie of weekendje weg niet in de weg staat!

 

Hamburger of frisse salade?

De eerste tip die we mee willen geven is dat het belangrijk is om goed op je voeding te letten, ook op vakantie. Natuurlijk snappen we dat het niet mogelijk of niet gewenst is om precies het voedingspatroon of schema te volgen wanneer je op vakantie bent, maar het is wel van belang om goede en gezonde(re) keuzes te maken. Wanneer je kunt kiezen voor een hamburger of een frisse salade is het dus verstandiger om voor de laatste optie te gaan.

Het gaat er niet om dat je precies bijhoudt wat je binnen krijgt en hoeveel je binnen krijgt, maar het gaat er wel om dat je bewuste keuzes maakt. Kies vaker voor water, een frisse salade of een stuk fruit in plaats van frisdrank, een hamburger of een kaasplankje.

 

Geen honger!

Belangrijk is wel wanneer je bewust gaat kiezen en gaat “opletten” op wat je eet, dat je geen hongergevoel krijgt. Het mag niet zo zijn dat je honger gaat krijgen doordat je te weinig eet. Dit betekent namelijk dat je lichaam te kort komt aan voedingsstoffen. Wanneer dat gebeurt val je misschien wel af of kom je niet aan, maar je lichaam mist wel belangrijke macro’s (eiwitten, koolhydraten en vetten) en micro’s (vitaminen en mineralen). Kies dus wel bewust, maar ga jezelf niet uithongeren.

 

Kom in beweging!

Naast bewuste keuzes maken in voeding is het belangrijk dat je veel blijft bewegen. Wat mensen vaak niet door hebben is dat je op vakantie vaak meer beweegt dan normaal, vooral wanneer je een kantoorbaan hebt of een andere baan waarbij je veel stil zit. Op vakantie ben je vaak veel aan het lopen of bijvoorbeeld fietsen en dit is dan ook wat wij van Fit Voorop Personal Training Uden aanraden! Ga een fietstochtje maken, dingen bezoeken of maak bijvoorbeeld een lange wandeling langs het strand.

Natuurlijk kan een dagje relaxen aan het zwembad geen kwaad, maar wanneer je dit elke dag doet in combinatie met verkeerde keuzes voor voeding zal je merken dat dit niet positief uitpakt wanneer je in shape wil raken. Zorg er dus voor dat je voldoende beweegt en actief bent!

 

Geen paniek!

Je bent terug van vakantie, hebt bewuste keuzes gemaakt en voldoende bewogen, maar nu blijkt dat je toch 2 kilo bent aangekomen… Geen paniek! Wanneer je op vakantie gaat verandert je dagelijkse ritme. Je slaap, voeding en dagelijkse rituelen veranderen en het kan zo zijn dat je lichaam hierop reageert. Heel vaak is het zo dat de 2 kilo die je bent aangekomen vooral bestaat uit vocht. De hoeveelheid vocht in je lichaam kan bij zo’n verandering snel toenemen, maar het fijne daarvan is dat het extra vocht ook weer binnen no-time verdwenen is. Wanneer je weer in je normale ritme komt zal je lichaam weer in balans raken en zullen de extra kilo’s vocht er ook snel weer af gaan.

 

Natuurlijk moet je ook gewoon genieten

Vergeet uiteraard niet dat je wel op vakantie bent en het ook tijd is om te relaxen. Zorg ervoor dat 80% tot 90% van je keuzes bewust zijn gemaakt. De overige 10 à 20% is ervoor om lekker te “genieten” en ook eens een keer een hamburger, mojito of ijsje te pakken. Dit moet natuurlijk ook gewoon kunnen op je vakantie. Wanneer je genoeg beweegt en voldoende bewuste keuzes maakt kan je dus ook best wel eens iets “ongezonds” eten. Sla dus niet door en ga ook zeker genieten!

Ontwijk dus geen vakantie of weekendjes weg, maar weet en snap hoe je er mee om moet gaan. Deze tips gaan jou zeker helpen om toch in shape te blijven!