FESTIVAL EN AFVALLEN? FIT VOOROP PERSONAL TRAINING UDEN VERTELT HOE!

Ben je net zo lekker bezig om af te vallen, staat er alweer een festival voor de deur. Al dat ongezonde eten en drinken helpt je nou niet bepaald om terug in shape te raken. Hoe ga je daar mee om? En hoe zorg je ervoor dat je jouw gezonde leefstijl gewoon voort kan zetten? In deze blog geeft Fit Voorop Personal Training Uden jouw 5 tips die jou gaan helpen het festivalseizoen te overleven!

  1. EET VOLDOENDE VOORAF

Wat er vaak gebeurt wanneer mensen naar een festival gaan is vooraf onvoldoende eten. Wanneer je met een lege maag naar een festival gaat, krijg je al snel honger en zal je daar iets moeten eten. Omdat er weinig tot niks gezonds verkrijgbaar is op het festivalterrein zal je ongetwijfeld iets eten met een hoge caloriewaarde. En dat is nou juist wat je niet wilt!

Eet dus voldoende vooraf en zorg dat je vooral veel eiwitten binnen krijgt! Eiwitten zorgen niet alleen voor behoud van je spiermassa, maar zorgen er ook voor dat je een langer verzadigd gevoel hebt. Daarnaast kan je ook noten eten. Noten zorgen namelijk ook voor een langer verzadigd gevoel en hierdoor zal je minder snel honger krijgen en minder snel wat te eten pakken op het festival.

Pas op met producten zoals fruit. Fruit bevat veel suiker/fructose, waardoor je bloedsuikerspiegel zal stijgen. Deze piek in je bloedsuikerspiegel zal veranderen in een dal en wanneer dit gebeurt krijg je de behoefte om suiker te eten om de bloedsuikerspiegel weer in balans te krijgen. Zorg er dus voor dat je voldoende eet vooraf, maar laat het fruit  en andere producten met een hoge GI waarde staan.

  1. VERMIJD DE VLOEIBARE CALORIEËN

Alcohol bestaat uit vloeibare calorieën, welke ervoor zorgen dat je energiebalans negatief wordt beïnvloed. 1 gram alcohol bevat namelijk 7 calorieën en daarnaast heeft alcohol een negatieve werking op je vetverbranding.

Wil jij écht graag in shape komen en heb jij de discipline om alcohol te laten staan? Drink dan vooral water of (als je echt niet anders kan of wil) zero drankjes.

Mocht je tóch alcohol willen drinken, beperk dit dan en ga voor pure wodka gemixt met zero frisdrank. Dit bevat namelijk 50 tot 60 calorieën in tegenstelling tot bijvoorbeeld een biertje waarbij je al gauw 120 calorieën nuttigt. Ga ook niet voor kant en klare mixdrankjes, deze bevatten vaak frisdrank met veel suiker en bevatten zelfs een hoger aantal calorieën dan bier.

  1. SHOW DIE DANSMOVES!

Vaak staan we er niet bij stil hoeveel calorieën we verbranden op een festival. Zorg ervoor dat je veel beweegt, laat je gekste dansmoves zien en ga niet stil staan. Willen je vrienden alweer naar een andere tent? Geen probleem, door veel te lopen verbrand je ook calorieën! Gemiddeld verbrand je zelfs zo’n 3000 calorieën per dag op een festival, wanneer je voldoende in beweging blijft. Blijf dus niet stil staan en show die dansmoves!

  1. FRIET, HAMBURGERS OF KIP?

Je ziet op het festivalterrein een frietkraam, hamburgerkraam en een kipkraam staan. Waar kies je voor…? Natuurlijk, voor de kipkraam! Als je gaat eten op een festival, kies dan voor de gezondere producten en kies hierbij dan vooral voor producten die veel eiwitten bevatten. Op een festival moet je het nou eenmaal doen met het eten dat er wordt aangeboden, maar kies bewust en ga voor de beste keuze.

Helemaal niet eten op een festival is iets wat Fit Voorop Personal Training Uden zeker afraadt! Tijdens een festival vraag je namelijk veel van je lichaam. Zo’n dag kost veel energie, dus zorg er ook voor dat je deze energievoorraad aanvult. Maar maak hierin dan wel een goede keuze!

  1. THE DAY AFTER

Wat je vaak ziet nadat mensen veel gedronken hebben is de afterparty in de shoarmatent of de frietpan die aangaat zodra ze thuis zijn. Je lichaam vraagt om een vette hap wanneer je veel gedronken hebt, maar probeer die vette hap te vermeiden en zorg ervoor dat je niet nog een hoop calorieën naar binnen schuift ná een festival. Kies voor een salade of een portie flinke eiwitten maar beperkt je vet inname!

Ook de dag erna zien we het vaak fout gaan. Je wordt zo rond de middag wakker met een kater en besluit vervolgens om de hele dag niks meer te gaan doen. Na een niet al te gezond ontbijt met tosti’s of worstenbroodjes beland je weer in bed, waar je samen met een zak chips een marathon films of series gaat kijken. Zorg ervoor dat je al deze dingen vermeid. Sta op tijd op, maak meteen weer de switch naar je gezonde leefstijl en ga sporten. Ben je nou echt te brak voor de sportschool? Zorg er dan in ieder geval voor dat je wel in beweging komt door bijvoorbeeld een rondje te gaan wandelen.

KORTOM..

Naar een festival gaan is dus geen probleem, maar zorg er dan voor dat je de juiste keuzes maakt! Met deze tips hoef je niet meer te stressen wanneer er weer een festival voor de deur staat, maar kun je optimaal genieten én jouw droomfysiek behalen