Hoe krijg ik een sixpack?

Je bent waarschijnlijk bij deze blog terecht gekomen, omdat je net als vele anderen droomt van een sixpack. Je hebt alleen geen idee hoe je er eentje krijgt. Of je sport al fanatiek, maar ziet maar geen resultaat. Door een combinatie van de verkeerde oefeningen en een te hoog vetpercentage is het krijgen van een blokjesbuik niet realistisch en niet mogelijk. Er zullen er vast veel, waaronder jij misschien wel, deze zomer op het strand hebben gelopen met een buik waarmee ze niet tevreden zijn. Wil jij een plattere en gespierdere buik met zichtbare blokjes? Dan gaan deze vier tips van Fit Voorop Personal Training Uden je daar zeker bij helpen!

  1. Het begint allemaal in de keuken

Een zichtbare sixpack kun je alleen krijgen wanneer je vetpercentage laag genoeg is. Met buikspieroefeningen alleen kom je er dus niet. Je zult ook je voeding moeten aanpassen om ervoor te zorgen dat je vetpercentage laag genoeg ligt. Bij mannen moet dit percentage dan zeker onder de 10% liggen en bij vrouwen onder de 15%. Ligt je vetpercentage hoger? Dan zal je de welberoemde blokjesbuik niet zien! Zorg er dus voor dat buiten het harde trainen om ook gezond eet zodat je vetpercentage laag genoeg is.

 

  1. Stop met eindeloos vele cruches

De fout die we vaak zien bij Fit Voorop Personal Training Uden is dat alleen de abdonimis rectus (de middelste buikspieren) wordt getraind en niet de gehele core. Het is namelijk ook belangrijk dat je de zijkant van je buik traint (obliques). Voor jouw sixpack moet je dus niet alleen een flexi beweging maken maar ook een roterende beweging. Denk bij een flexi beweging aan de normale crunch en bij een roterende beweging aan bijvoorbeeld de Russian Twist. Door de combinatie van verschillende soorten oefeningen zoals planken, de russian twist en crunches, train je je core optimaal en krijg je de sixpack die je graag wilt!

 

  1. Minder cheaten

Zoals je al hebt gelezen is een zichtbare sixpack alleen mogelijk wanneer je vetpercentage laag genoeg ligt. Wil je écht een sixpack? Dan is het van belang dat je strenger voor jezelf bent, opofferingen maakt en de cheatmeals beperkt tot maximaal één per week. Wanneer je dit niet doet is het krijgen van een laag vetpercentage simpelweg niet mogelijk. Zorg er ook voor dat je alcohol vermijdt. Alcohol zorgt er namelijk voor dat je veel vet aanmaakt op je buik (gevolgen van een te hoog cortisol gehalte in je lichaam). Voor de meeste mensen is het al erg moeilijk om onder de 10% of 15% te komen, dus het is noodzakelijk om veel discipline te hebben, streng voor jezelf te zijn en de cheatmeals en alcohol te beperken. Vraag jezelf af of je dit kan opbrengen. Kan je dit niet opbrengen dan zul de strijd voor een sixpack alleen irritaties opleveren in plaats van resultaten. Hak de knoop door vinden wij van Fit Voorop Personal Training Uden.

 

  1. Maak het meetbaar

Zorg ervoor dat je je vooruitgang meetbaar maakt. Bereken je vetpercentage of laat deze meten, maak foto’s en meet je buikomvang. Op deze manier kun je op een makkelijke manier bijhouden of je vooruitgang boekt, of dat je hier een daar nog wat strenger voor jezelf moet zijn of aanpassingen moet maken. Let er bij het meten van je buikomvang wel op dat er een verschil is tussen een laagje vet en een opgezette buik. Zorg er dus voor dat je geen last hebt van eventuele darmgassen tijdens het meten.

Benieuwd naar wat jouw vetpercentage is? Wij staan klaar voor je om het voor je te berekenen. Jouw sixpack staat op je te wachten, wanneer pak jij hem aan?